Richard & Monique

Ollantaytambo, Aguas Callientes en Machu Picchu

Na de Larestrail komen we aan in Ollantaytambo, een van de oudste steden van Peru en genoemd naar beroemde Inkakrijger Ollantay. Het is dan ook een mooie stad met veel mooie oude panden in Inkastijl en natuurlijk ook een mooi plein met veel verkoopactiviteiten waaronder ook weer veel handwerk. Carlos brengt ons naar het Hostal Samanapac alwaar we verrast worden. Het is een prachtige locatie omgeven door mooie perfect onderhouden tuinen, een oase in de stad.

Hierna gaan met ons vieren (Reinhart;Carlos en wij ) lunchen bij een barretje in de stad, ook hier weer verrassend goede producten en lekkere biertjes. Carlos brengt Reinhart naar het station en daarna ons weer naar het hostal waar een ietwat emotioneel afscheid volgt. Drie dagen damen zwoegen schept toch een band. Nu lekker onder de douche na drie dagen even de stad in om een pizza te scoren, we lopen een pizzeria in en gaan zitten, na een poosje rukt de serveerster zich los uit de soap waarnaar ze zit te kijken en neemt de bestelling op. Een ander meisje komt het brengen, zij draagt iets in een volledig gesloten kleurige doek op de rug en we kunnen niet nalaten te vragen wat het is. Het blijkt een baby te zijn die rustig slaapt terwijl mamma aan het werk is. De kinderopvang is dus prima geregeld hier. Na de maaltijd gaan we dan eindelijk slapen.

De volgende ochtend na een geweldig ontbijt gaan we nog even de stad in maar Monique voelt zich niet helemaal lekker( de pizza van gisteravond?). We lopen toch maar even bij een zgn. drugstore naar binnen. Daar krijgen uitgebreid advies en er komen twee grote dozen pillen op de balie.

Wel wat veel denk ik nog .....maar wat schets mijn verbazing? De dozen gaan open en de schaar gaat in de strips, de pillen zijn per stuk te koop, dat is nog eens handig. Hierna naar het hostal en pakken voor de trein naar Aguas Callientes, we gaan met de brommerriksja naar het station en daar gaat alles volgens een strak schema. Eenmaal in de trein zitten we (hoe toevallig) tegenover twee jongens uit Holten. De trein ziet er geweldig uit, hij komt zo uit een film en ook de service is geweldig, we hobbelen door een fantastisch landschap met een snelheid die eigenlijk niet in 2014 past maar heel ontspannend werkt.

Dan rollen we Aguas Callentes binnen en zien in een flits Reihart zitten die op zijn aansluiting wacht, de trein rolt verder en stopt midden in de plaats en ik bedoel dan ook echt in de plaats Aan weerszijden van het spoor loopt een soort perron en daar begint ook de plaats Aquas Calientes. De restaurants en winkeltjes zijn op elkaar gestapeld om maar zo dicht mogelijk op het spoor te zitten. Het ademt de sfeer van een portaal naar een andere wereld. Ook heel bijzonder is de veiligheid op het spoor, waar je in Nederland nog niet langs het spoor mag wandelen loopt iedereen hier op het spoor, alle goederen die aankomen worden door kruiers tussen de rails door verdeelt over de stad met kruiwagens die niet helemaal volgens Arbonormen geladen tegen de berg op geduwd worden.

De volgende dag gaat het naar Machu Picchu met de bus. Lopen kan ook maar we zijn blij dat we rijden als we een poosje onderweg zijn. Boven aangekomen is het heel mistig en we besluiten eerst naar de Sungate te gaan, dit is de ingang vanaf de Inkatrail. Het is een behoorlijke klim die anderhalf uur in beslag neemt maar zeker de moeite waard blijkt als we bijna boven zijn en de zon doorbreekt. Nu hebben we een geweldig uitzicht op de omgeving en Machu Picchu. Daarna weer naar beneden en de Incastad nader bekijken. Het is werkelijk niet te geloven wat de Inka's hier hebben gedaan, heel bijzonder. Daarna terug naar Aguas Callientes om ons voor te bereiden op de treinreis naar Poroy en daarna met de taxi terug naar Cusco. De treinreis is weer fantastisch, we zitten (hoe toevallig) weer tegenover de jongens uit Holten en wisselen ervaringen uit. Dit is een nog luxere trein met een bijbehorende service die zijn toppunt bereikt als er kort voor aankomst in Poroy nog een modeshow door het personeel komt van diverse kleding vervaardigd van de vacht van de Alpaca, natuurlijk gevolgd door een verkoop. Wij hebben een taxi geregeld en delen die met de jongens uit Holten die (hoe toevallig) in het hostal tegenover ons verblijven.

Nu bereiden we ons voor op de jungle, dat betekent Malariapillen slikken en kledingkeuzes maken want er mag niet teveel mee. De malariapillen veroorzaken enig ongemak in de vorm van buikloop maar dit is voor de vlucht weer onder controle. We gaan vlot aan boord en zijn over een uurje of zo in Puerto Maldonado denken we maar dat loopt even anders, na een half uur roept de piloot om dat er niet geland kan worden in Puerto Maldonado vanwege zware regen en storm en we gaan weer terug naar Cusco. Wat nu? Nou dat valt mee, alles wordt perfect geregeld, een goed hotel met dito maaltijden en zakgeld voor taxivervoer. Helemaal goed geregeld dus en een extra avondje Cusco is zeker geen straf.

Ga je ooit naar Peru, een absolute aanrader, dan kun je met gemak 3- 4 dagen in Cusco verblijven. Er is zoveel te zien enhet is ook nog eens een shoppingwalhalla voor prachtige souveniers! Ook in Ollantataytambo is het goed vertoeven voor minimaal 2 volle dagen.

Gerrie

Wat een geweldige reis maken jullie .